Instruktionsbok Scanmar 35
Instruktion för Scanmar 33 och 35
Innehållsförteckning
Däckslayout 3
Riggning 3
Mantåg 5
Motor 5
Toalett och WC-tank 5
Gasolinstallation 6
Vattensystem 6
Elsystem 7
Värme 7
Inredning 7
Nödstyrning 7
Segling 7
Scanmar 33/35
Scanmar Boats AB, Värmdövägen 703, 132 00 Saltsjö-Boo. Tel. 08-715 03 05
Däckslayout
Däckslayout i standardutförande
Däckslayout med spinnakerutrustning
Riggning
Efter uppackning av master börjar du med att dra i fall, dirk och ev. spinnakerlift samt spinnakerfall. Fäst fallets lina till hjälplinans övre ände med två st. dubbla halvslag och dra in resp. fall. Så snart linan kommit ur nedre skivboxen, lossar du hjälplinan och slår genast en stoppknop på tampen. (Stoppknop = “åtta”). Dra även in linan (Æ 8 mm) för justering av spinnakertravarens höjdläge enligt samma metod.
Om någon av hjälplinorna ligger fel i de påsvetsade nedre skivboxarna, kan deras inbördes läge enkelt ändras på följande sätt. Dra ut sprinten i skivboxen, som håller de tre skivorna (sprinten sitter endast med en rasterlåsning). Dra ut den aktuella hjälplinan i rätt öppning med hjälp av en tråd med krok längst ut. Återmontera skivorna.
Därefter fäster du stag och vant till masten i valfri ordning. Montera vantskruvarna på stag och vant så att du konsekvent skruvar åt dessa genom att vrida mittdelen medurs.
Tejpa alla sprintar och Vassa kanter innan du reser masten. Tejpa även bakkanten på spridarna, så skonar du storseglet. Skarven mellan spridarens inre ända och spridarfästet på masten måste även tejpas.
Masten är försedd med ett invändigt kabelrör för eventuella kablar till masttoppen och i röret finns hjälplina indragen. Masten är även försedd med fäste för Windex.
Montera gummikragen på masten enligt nedanstående beskrivning:
- Kapa kragen enligt nedanstående skiss.
- Träd kragen på masten upp till de påsvetsade skivboxarna.
- Vik ner den övre änden enligt nedanstående skiss.
- Vik åter upp kragen och skruva fast den mot masten med den kortare slangklämman. Se till att kragen går ända upp mot skivboxarna. överflödigt Silicon avlägsnas sedan det härdat.
- När masten är klar att lyfta, knopar du en lina runt masten under spridarna. Gör ett rymligt öga och låt linans ena ända hänga ner, så att du kan dra ner krankroken sedan masten är rest. Lyft masten och sänk ner den genom hålet i däck. Fäst därefter stag och vant. övervantet skall sitta i däcksbygeln längst akterut. Mellan förstagets vantskruv och däck monteras en s.k. toggle. Gummiklossarna mellan mast och mastring monteras enligt följande:
- Tryck fram masten ock tryck ner den bredare klossen (bredd = 10 mm) akter om masten uppifrån däck.
- Lägg fockskotet fem varv runt ena skotwinschen och fäst det i knapen.
- Gå vidare med fockskotet för om masten (ovanför den lägst belägna skivboxen för justering av spinnakerbomstravaren) och vidare akterut till den andra skotwinschen och lägg skotet fem varv runt denna. (Ev. måste fockskothalvorna skarvas.)
- Veva moturs på någon av winscharna så mycket du orkar och skjut in den mindre klossen (bredd = 80 mm) för om masten uppifrån däck. “Smörj” klossen med vatten och eventuellt något diskmedel, så går det lättare. Om masten ej ligger rätt i sidled och det därigenom är svårt att trycka ner den främre klossen, justeras detta genom att ta hem något på den andra winschen. (Det går även att skära bort något gummi. Använd vatten som “smörjmedel”.)
- Vik ner gummikragen över däcksringen och fäst den med den längre slangklämman. Obs. Använd ej tätningsmedel här.Avsluta riggningen med att låsa vantskruvarna med saxpinnar. Tejpa alla saxpinnar och andra skarpa föremål.Bommen fästes till masten genom att trycka den mot spåret i den del av bomfästet som sitter på masten. Bommen skall därvid hållas midskepps och lyftas i dess aktre ända (ca 45 grader) tills dess bommens främre ände glider in i ovannämnda spår. Sänk därefter bomnocken och bommen sitter fast. Tejpa ihop de tre avlastararmarna under bomhalsen, så är det mindre risk för att dessa oavsiktligt låser revlinorna eller uthalslinan. Du kan även demontera avlastararmarna genom att slå ut sprinten som håller dessa.
- Mastens höjd över vattenytan är för Scanmar 33 ca 15,4 meter och för Scanmar 35 ca 15,5 meter. Längden för ev. Windex eller antenn tillkommer.
- Sätt an övervanten hårt. Detta underlättas om du med hjälp av akterstagssträckaren böjer masten. Använd ena skotwinschen för att orka sätta an akterstagssträckaren ordentligt (ca 10 - 12 cm). i detta läge gör du den slutliga ansättningen av övervanten. Kontrollera att avståndet från vantskruvens övre riggbult till däck är lika på båda sidorna (förutsätter lika långa övervant, vilket kan kontrolleras i förväg). När du åter släpper på akterstagssträckaren ökar spänningen och med ansättning av undervanten blir denna krumning mindre (ca 5 - 7 cm). Undervanten får absolut ej ansättas så hårt att mastmitten krummas akterut. Kontrollera att masten är rak i sidled från däck till masttopp. Justera vid behov med undervanten. Koppla in topplanternan genom att koppla ihop kabeln, som kommer ut ur mastens nedre ända, med den kabel som ligger vid mastfoten (märkt “T”).
Mantåg
Mantågsstöttorna fästes med skruvarna i mantågsfötterna. Mantågets aktre ända och akterpulpiten förbindes med s.k. snörtåg. Avsluta med att tejpa över alla sprintar och låsringar.
Motor
För motorns skötsel gäller i första hand motorleverantörens instruktionsbok, som medföljer båten vid leveransen. Under avsnittet “Sjösättning” har omnämnts var kran för kylvattenintag resp. bränslekran finns.
Enspaksreglaget går att frikoppla, så att man erhåller enbart gaspådrag, genom att trycka in den röda knappen när man fäller spaken framåt eller bakåt. Vid segling skall spaken fällas helt bakåt.
Motorn är försedd med vakuumventil (sitter under handfatsskåpet i toaletten), vilket gör att motorn ej kan vattenfyllas genom hävertverkan.
Bränsletankens rymd i Scanmar 33 är ca 40 liter och i Scanmar 35 ca 80 liter. Påfyllning sker från däck på Sb sida i höjd med sittbrunnens främre del. (Förväxla ej med WC-tankens renslucka, som ligger invid.)
Motorn startas genom att nyckeln vrides två steg medurs och så snart den startat, vrids nyckeln ett steg tillbaka (dock ej tillbaka till utgångsläget, där batteriladdning ej sker). Motorn stoppas genom att det svarta handtaget dras ut. Glöm ej att skjuta in detta handtag före nästa start. Använd köldstarten enligt motorns instruktionsbok vid låga temperaturer.
Den dagliga tillsynen gör du genom en lucka på motorhuvens bb sida. Du kan även ta bort hela motorhuven genom att lossa på den gummistropp, som sitter på huvens insida innanför luckans nedre kant ock därefter lyfta motorhuven parallellt ca 2 cm. Trappan lossas genom att lossa skjutreglarna och att lyfta trappan uppåt.
Huvudströmbrytaren finns i Scanmar 33 under akterruffens kojer vid batterierna och i Scanmar 35 i durken vid batterierna. Huvudströmbrytaren skall alltid vara tillslagen när motorn går.
Toalett och WC-tank
Under durken i handfatsskåpet finns en inloppskran (R ½”). Inloppskranen skall vara öppen oavsett om spolning sker till WC-tanken eller direkt ut. Utloppskranen (den lägst belägna kranen med handtag, R 1¼”) skall endast vara öppen under direktutspolningsmomentet resp. tanktömning. Vid spolning skall den lilla rostfria spaken på pumpens sida stå i läge “flush”. Spolning sker genom att man fattar pumpens svarta handtag och för detta upp och ner tills dess WC-skålen renspolats. Pumpningen skall alltid avslutas med att man fäller den lilla rostfria spaken mot läge “dry bowl” och pumpar WC-skålen torr. Om utloppskranen (den lägst belägna kranen med handtag) är stängd sker spolning till WC-tanken förutsatt att den övre kranen är öppen (= handtaget längs slangen). Efter varje spolning skall den övre kranen med handtaget åter stängas. Detta är mycket viktigt. Om denna kran ej stängs, kan avloppsvattnet tränga förbi backventilen i toaletten och översvämma WC-skålen och rinna ut i båten.
Om det skulle bli stopp i slangen upp till WC-tanken, finns det en möjlighet att rensa denna genom rensluckan på däck. öppna först luckan och skruva bort proppen i tankens översida. Rensa därefter med rensband eller dylikt. Detta underlättas om ett rör med ca 15 - 25 mm diameter träs ner genom tanken in i utloppsanslutningen i tankens botten. Undvik toalettpapper av tissuetyp (d.v.s. mycket mjuka, ofta färgade eller med mönster) och använd i stället toalettpapper av äldre typ (“Edet kräpp” eller liknande), som inte innehåller några plastskikt och därför löses upp i vatten. Observera att garantin ej gäller stopp i toalettsystemet. Det är bättre att alltid först spola till tanken för senare tömning. Toalettpapperet hinner då lösas upp något i tanken.
Tömning av WC-tanken sker genom att den lägst belägna kranen med handtaget först öppnas helt och därefter den övre kranen med handtaget. Tanken tömmes därvid med självtryck och en speciell tömningspump är alltså ej nödvändig.
Nedan följer en sammanfattning av kranarnas lägen vid respektive användningsmoment:
|
Den lägre belägna kranen med handtaget, R 1¼” |
Den övre belägna kranen med handtaget, R 1¼” |
Inloppskran, R ½” |
Direktspolning |
öppen |
Stängd |
öppen |
Spolning till WC-tank |
Stängd |
öppen |
öppen |
Toaletten används ej |
Stängd |
Stängd |
öppen el. stängd |
Tömning av WC-tank |
öppen |
öppen |
öppen el. stängd |
Gasolinstallation
Ett 2-kilos gasoltub placeras i den dränerade hinken i aktre stuvutrymmet i Scanmar 33 och i ankarboxen i Scanmar 35. Reduceringsventilen skruvas fast på gasoltuben. Spisen hängs upp på sina fästen och gasolslangen ansluts till spisen. En läckageindikator finns intill gasoltuben.
Testa anläggningens täthet genom att öppna kranen på reduceringsventilen, kranen invid gasoltuben samt kranen bakom spisen. Kontrollera på läckageindikatorn att det ej kommer bubblor i denna. Vid varje säsongstart skall samtliga anslutningar täthetsprovas genom att pensla såpvatten på dessa. Detta gäller speciellt där det plastöverdragna kopparröret är anslutet till resp. kran.
Spisen är försedd med tändsäkringar, vilket innebär att gasoltillförseln stängs av automatiskt inom några sekunder om en låga råkar slockna. Vid tändning måste först resp. vred tryckas in och därefter vridas till maxläge och hållas intryckt 10 - 20 sekunder sedan gasen tänts. Därefter kan vredet släppas. Vid stängning vrids vredet tillbaka till utgångsläget.
Vattensystem
Scanmar 33 och 35 är utrustad med en färskvattentank på ca 120 liter. Tanken är placerad under spetsen på förruffskojerna och på tankens översida finns en pågängad renslucka. Från tanken går en ledning till utrymmet under diskhon, där ledningen förgrenas och går vidare till handfatet i toalettutrymmet.
Till pentryt finns även ett intag för sjövatten. Sjövattenskranen är monterad i skrovet rakt under diskhon.
Elsystem
Motorn är försedd med växelströmsgenerator, som via batteriseparator laddar 2 st 12-volts batterier, vilka finns i utrymmet under akterruffens kojer i Scanmar 33 resp. i utrymmet under sittbrunnen i Scanmar 35. Batteriseparatorn skyddar startbatteriet från urladdning via övriga förbrukare (lampor m.m.) och fördelar laddningsströmmen från generatorn till det batteri som är sämst laddat. Huvudströmbrytaren finns vid batterierna.
Elcentralens front vid navigationsbordet kan enkelt demonteras genom att skruva ut de två skruvarna på Scanmar 33 resp. öppna luckan på Scanmar 35. Se vidare det elschema, som medföljer varje båt.
Värme
Många väljer att utrusta sin båt med dieselvärmare, som tar sitt bränsle direkt från båtens bränsletank. Fördelningen till för- och akterruff sker med de reglerbara utsläppen. Se vidare värmarfabrikantens instruktionsbok, som medföljer båten.
Inredning
Träinredningen består av betsad och lackerad mahogny, vilket ej erfordrar någon speciell efterbehandling. Det utvändiga träet bör oljas några gånger under seglingssäsongen. Använd fet teakolja t.ex. Owatrol 1.
När båten hamnar i sitt rätta element, kan det hända att trävirket sväller så att låsningar på dörrar och lådor behöver efterjusteras. Detta gäller även skjutluckans akterkant och nergångsluckan.
Sb ryggstöd i salongen kan hakas upp med en lina som finns under Sb röstjärnsskydd.
Nödstyrning
Beslaget på aktertoften (märkt “Waste”) öppnas med skotwinschhandtaget. Nödrorkulten träs i underifrån och trycks ner på hjärtstocken sedan luckan i stuvutrymmet lyfts bort. Låsskruven på nödrorkultens nedre ände skall slutligen dras åt.
Segling
Detta avsnitt skall inte handla om handhavandet av en segelbåt i allmänhet utan snarare om vissa detaljer som du bör känna till för att kunna utnyttja båtens seglingsegenskaper optimalt.
Storseglet är försett med travare. Storseglet binds fast vid halshornet med en ca 3 mm tjock lina och fästes till bomuthalaren med en schackel.
Det är mycket enkelt att reva Scanmar 33 och 35. Om du lämnar de två nedersta travarna utanför travarrännan, kan du ta in första revet utan att behöva gå upp på däck. Revlinorna skall alltid vara inträdda i storseglet enligt bilderna på nästa sida. Fäst revlinorna på bommens undersida med pålstek. När du tar in första revet gör du följande:
- Kontrollera att dirken är ansatt.
- Släck storfallet tills dess revkausen i mastliket hamnar ca 250 mm ovanför bommen. (Gör gärna ett märke på storfallet med tuschpenna, så går det snabbare.)
- Tag hem på de två revlinorna så mycket du orkar utan att använda fallwinschen. Obs. att du inte behöver fälla avlastarspaken akterut vid denna manöver.
- Sträck upp revlinorna med fallwinschens hjälp.Den bortrevade duken kan bindas upp med hjälp av en lina, som träs genom kausen i seglet och lindas runt bommen. (Detta är ej helt nödvändigt vid första revet.)Akterstagssträckaren består av en 6-skuren talja och när du inte orkar ansätta den för hand längre, kan du ta lovarts skotwinsch till hjälp. Normal ansättning i frisk vind ca 10 - 12 cm.
- Lycka till med din nya båt!
- Se till att fallen ej ligger och slår mot masten, eftersom detta resulterar i att mastens eloxering nöts bort. Fäst fockfallet i förpulpiten/mantåget och storfallet i bomnocken.
- Andra revet tas in på liknande sätt med den skillnaden, att du måste ta ur några travare samt haka fast mastlikets revkaus på kroken vid bomhalsen. (Revkausen på vissa storsegel är så kraftig, att kroken måste bockas ut något. Kontrollera detta innan du behöver använda 2:a revet för första gången.)
Lämna de två nedersta travarna utanför rännan, så behöver du inte gå upp på däck för att ta in 1:a revet. |
|
Cunninghamsträckare |
Planingsrev |
|||||||||||
En Clamcleat finns monterad på mastens bb sida under bommens underkant. Revlina 1 på mastliket träs genom Cunninghamhålet och fästes i Clamcleaten. Revlina 1 drar nu i Cunningham i stället för revkaus 1. |
En extra knap finns monterad på bommen enl. skissen. Revlina 2 träs (dubbel) genom kausen för planingsrevet och ner under bommen och fästen i knapen. Revlina 2 drar nu planingsrevet istället för rev 2.
|
P.g.a. en ständigt pågående utveckling måste vi förbehålla oss rätten att ändra båtens utförande, så att denna instruktion eventuellt ej blir tillämplig i vissa delar.